Vaniljkrämer x2 á la Sofies LCHF

 
 
Igår fick jag lite nya följare på Instagram då @lc_gabi tipsade om min vaniljkräm samt min tårta! Så fantastiskt kul tycker jag! Receptet på min jordgubbstårta hittar ni här, och i samma inlägg finns två varianter på vaniljkräm!

Vaniljkrämerna är faktiskt egentligen värd ett eget inlägg tycker jag! Otroligt goda i tårta, men också väldigt god att bara äta som den är, kanske med några färska jordgubbar eller hallon :)

Jag har två varianter på mina vaniljkrämer, en är lite mildare och "tryggare" i smaken, medan den andra är lite syrligare och med lite mer "schwung" i :)

Vaniljkräm #1, som är lite syrligare
-250g kesella
-1 dl vispgrädde
-1 tsk vaniljpulver
-0,5 dl sötning (Sötströ eller SukrinMelis)
-2 äggulor
-1,5 gelatinblad

Lägg gelatinet i blöt. Vispa grädden. Vispa ihop äggulorna med sötningen, och blanda sen ner kesellan och vaniljpulvret. Blanda grädden med kesellablandningen. Häll allt i en kastrull och värm försiktigt. Det får inte börja koka! I med gelatinet och rör om så att det löses upp. Häll upp krämen i en skål och låt stå i kylen. Rör om i krämen då och då.

Vaniljkräm #2 - mjukare i smaken!
-3 dl grädde
-1 tsk vaniljpulver
-4 äggulor
-1-2 msk sötning (Sötströ eller SukrinMelis)
-1,5 gelatinblad

Lägg gelatinet i blöt. Häll 1 dl grädde i en kastrull tillsammans med vaniljpulvret och låt koka upp under omrörning. Låt det sedan svalna lite. Vispa äggen och blanda med den uppkokta grädden. Låt sjuda på låg värme tills att det tjocknar. Ta av kastrullen och tillsätt gelatinet. Låt svalna lite, och vispa resten av grädden som du sedan rör ner i det andra! Häll krämen i en skål och ställ in i kylen. Här ska det också röras om då och då!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



RSS 2.0